Direktlänk till inlägg 22 januari 2015

Fyra dagar utan mobilspel.

Av puckolina - 22 januari 2015 20:15

Det här går faktiskt bra! Visst blir det fortfarande mycket mobiltid och reflexen att sträcka sig efter mobilen så fort det blir några minuters stillhet i livet finns helt klart kvar. Det känns också lite jobbigt att se alla förfrågningar som poppar upp och veta att många av dem säkert är frågor om kapitelupplåsningar som jag inte kan hjälpa till med. Men jag håller ändå målet, jag har inte loggat in en enda gång. 


Och det blir mindre mobiltid totalt, man kan bara kolla aftonbladet så många gånger per dag innan det bli löjligt. Jag märker att jag t.ex bli mer benägen att skriva här när jag har tråkigt och känner sug efter internet, vilket känns betydligt mer konstruktivt än att spela candy crush. :p 


Något jag också känner ett sug av att minska är facebook. FB har en solklar social funktion i mitt liv. Mycket sociala kontakter, inbjudningar etc, sker enbart på FB och det är också ett sätt att hålla kontakten med gamla vänner i andra städer / länder. Men att kolla FB 50 gånger per dag (det skulle inte förvåna mig om det är så mycket) är bara inte konstruktivt. 95% av flödet är ju ändå bara länkar och filmer som inte direkt stimulerar varken hjärnan eller själen. 


När jag tidigare i dag hade en stund över så passade jag på att möblera om. Istället för att ha spelen och FB på första sidan så förpassade jag dem till sidan två. Istället la jag endomondo och gymappen på sidan ett. Allt enligt devisen att hjärnan alltid vill ta genvägar och det man ser först är det man sedan kommer att göra. Ser jag FB-appen så fort jag tar i mobilen så är det självklart den jag kommer att gå in på. 


Jag vet redan vad jag skulle vilja lägga mobiltiden på istället. Jag vill vara närvarande när jag ser en film eller tv-serie. Antingen aktivit titta på den eller aktivt inte titta på den, inte sitta med delad uppmärksamhet som jag gör idag (kommer troligtvis att bli lättare efter flytten när jag styr över tv:en helt själv). Jag vill läsa böcker och jag vill lära mig mer om ämnen som intresserar mig. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av puckolina - 23 april 2015 21:34

Det blev lite väl sent och lite för mycket vin inatt igen, vilket gjorde att jag fick sova för lite för 4 natten på raken och rent allmänt inte har varit i form idag.    Så den planerade joggingturen sköts upp och sköts upp lite till ända tills j...

Av puckolina - 21 april 2015 17:12

Jag tränade även igår, mest för sällskapets skull. Min kropp ville egentligen bara vila och ta det lugnt och inte ansträngas något mer. Så idag har jag tagit det lugnt och ätit pizza. :p    Jag bestämde mig redan igår för att jag skulle äta pizza...

Av puckolina - 19 april 2015 23:55

Ibland tar jag ett steg bakåt, betraktar mig själv utifrån och förundras över allt som bara händer utan att jag egentligen har någon kontroll över det.    Träningen är ju självklart det mest uppenbara. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt d...

Av puckolina - 19 april 2015 20:46

Helvete vad jag har tränat den här veckan! Alltså.. det är inte riktigt måtta på det. Jag har fått gjort alla pass förutom yoga som jag vill göra på en vecka.. Och nej, det är inte realistiskt att kunna hålla på så här varje vecka. Men det är lite ku...

Av puckolina - 17 april 2015 00:10

Tidigare idag fick jag ett meddelande om att räntan på mitt sparkonto sänks ytterligare till 0,60%. Det är verkligen ingenting och det gör mig en smula irriterad.    Så jag bestämde mig för att lämna en jämn och bra summa där och överföra resten ...

Ovido - Quiz & Flashcards